Zasady ogólne
- Praca licencjacka powstaje na III roku studiów pod kierunkiem promotora/promotorki , w ramach seminarium dyplomowego, zgodnie z tematem zatwierdzonym przez promotora/promotorkę i Komisję ds. prac dyplomowych.
- Komisja ds. prac dyplomowych składa się z minimum trzech członków powoływanych decyzją Dziekana Wydziału Socjologii na okres jednego roku akademickiego nie później niż do dnia 30 listopada danego roku akademickiego.
- Do zadań Komisji należy zatwierdzanie tematów prac dyplomowych oraz wyznaczanie recenzentów.
- Temat pracy powinien zostać zatwierdzony przez Komisję najpóźniej przed rozpoczęciem ostatniego semestru studiów.
- Promotorem/promotorką może być pracownik naukowy samodzielny (dr hab. lub prof.) albo pracownik niesamodzielny (dr) – za zgodą Rady Naukowej Wydziału.
- Praca licencjacka pozostaje własnością autora/autorki.
- Przywłaszczenie sobie autorstwa lub wprowadzenie w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu jest przestępstwem zagrożonym odpowiedzialnością karną, na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 z późn. zm.)
Seminarium licencjackie
- Na II roku studiów student/studentka zalicza proseminarium licencjackie w wymiarze 30 godzin.
- Seminarium licencjackie trwa 90 godzin i odbywa się na III roku studiów.
- Seminarium jest zaliczane na ocenę. Podstawą do wystawienia oceny końcowej z seminarium są wymogi przedstawione przez promotora w sylabusie zajęć.
Praca licencjacka (dyplomowa)
- Praca licencjacka powinna być ściśle związana z kierunkiem studiów.
- Do przygotowania pracy licencjackiej powinna wystarczyć wiedza i umiejętności nabyte w okresie studiów licencjackich.
- Praca licencjacka powinna mieć charakter projektu badawczego, rozszerzonego o przegląd literatury naukowej związanej z tematem oraz analizę zastanych danych.
- Autor/autorka pracy licencjackiej powinien(a) wykazać się umiejętnościami:
- samodzielnego opisania problemu będącego tematem pracy w oparciu o literaturę naukową;
- samodzielnego formułowania problemów badawczych, uzasadniania proponowanych hipotez oraz stworzenia narzędzi do badań;
- samodzielnego wykonania badań empirycznych i opracowania ich wyników;
- interpretacji uzyskanych wyników, powiązania ich z istniejącymi badaniami oraz sformułowania wniosków.
- Struktura pracy, technika sporządzania przypisów i bibliografii powinna odpowiadać ogólnym wymogom stawianym pracom naukowym.
- Wykorzystanie literatury powinno być wykazane w odsyłaczach i bibliografii, przy czym powinna to być literatura wykraczająca poza podstawowe pozycje podręcznikowe.
- Niedopuszczalne jest opieranie dużych części pracy na jednej pozycji literaturowej.
- Wykorzystanie literatury powinno polegać na przemyśleniu i przetworzeniu stanowisk i poglądów różnych autorów zgodnie z potrzebami tematu pracy. Wkład własny pracy studenta/studentki musi być wyraźnie widoczny.
- Odwołania do danych, badań i tekstów znajdujących się na witrynach internetowych możliwe są tylko wówczas, gdy wyżej wymienione treści spełniają przynajmniej jeden z warunków:
- znajdują się na oficjalnej stronie uznanej instytucji naukowej, akademickiej lub innej gwarantującej wysoki poziom wiarygodności;
- są udostępnione przez autora/autorkę o uznanej pozycji zawodowej lub akademickiej;
- stanowią materiał badawczy.
- Objętość pracy powinna liczyć co najmniej 30 stron (bez strony tytułowej, spisu treści, bibliografii i aneksów) standardowego wydruku w formacie:
- tekst wyrównywany do obu marginesów;
- czcionka bezszeryfowa 12 pkt (Arial, Calibri lub podobna), interlinia 1,5;
- marginesy – górny, prawy i dolny po 2,5 cm, lewy – 2,5 cm + 1 cm;
- wcięcia akapitów 0,5 cm;
- tytuły rozdziałów – 16 pkt.;
- numeracja stron wyśrodkowana na dole strony;
- strona tytułowa powinna zawierać następujące informacje – dane o jednostce, imię i nazwisko autora/autorki, tytuł pracy w języku polskim, numer albumu, imię i nazwisko promotora/promotorki , miejsce i rok złożenia pracy;
- spis treści powinien być umieszczony na początku pracy, bezpośrednio po stronie tytułowej;
- praca musi zawierać bibliografię;
- system przypisów musi być jednolity w całej pracy, w przypadku przypisów dolnych stosuje się w pracy numerację ciągłą;
- do pracy mogą być dołączone aneksy i materiały ilustracyjne (aneksy nie są wliczane do objętości pracy).
Zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji (dalej SI)
Zasady opracowane na podstawie Zarządzenia nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku.
- Wykorzystywanie systemów sztucznej inteligencji w pracy licencjackiej wymaga uzgodnienia z promotorem/promotorką przed rozpoczęciem pisania pracy;
- Dozwolone zastosowania systemów SI obejmują w szczególności: korektę językową i stylistyczną tekstu, tłumaczenie maszynowe, wyszukiwanie i organizowanie źródeł naukowych, generowanie zestawień słów kluczowych, analizę danych, transkrypcję materiałów audio i video, wsparcie w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych;
- Zabronione jest: automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej, przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych;
- Student/studentka zobowiązany(a) jest do udokumentowania sposobu wykorzystania systemów SI oraz weryfikacji uzyskanych wyników pod względem ich prawdziwości;
- Wykorzystanie systemów SI musi być wyraźnie oznaczone w pracy, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym;
- Prace licencjackie mogą podlegać weryfikacji za pomocą narzędzi pozwalających na określenie prawdopodobieństwa zabronionego użycia systemów SI.
Rekomendacje Kierunkowego Zespołu Dydaktycznego dotyczące zasad pisania prac dyplomowych na zakończenie studiów I stopnia na kierunku Socjologia – Wydział Socjologii UwB
Rekomendacje dotyczące badań z wykorzystaniem technik badań jakościowych
- Dla prac opartych na indywidualnych wywiadach jakościowych o zróżnicowanym stopniu strukturyzacji: przeprowadzenie co najmniej 10 wywiadów.
- Dla prac opartych na grupowych wywiadach jakościowych: co najmniej 4 wywiady grupowe (z minimum 4 uczestnikami w każdej grupie).
- Każdy wywiad powinien być udokumentowany nagraniem audio (po uzyskaniu pisemnej zgody badanego). Transkrypcje przeprowadzonych wywiadów należy dołączyć w formie aneksu do pracy.
- Przy opracowywaniu wywiadów należy zachować anonimowość badanych wprowadzając jednolity system kodowania wywiadów
- Charakterystyka badanych w pracy powinna być ujęta zbiorczo, bez podawania danych identyfikujących.
- W rozdziale metodologicznym należy zamieścić szczegółowy opis doboru przypadków uzasadniający zastosowaną strategię (celowy, kuli śniegowej itp.). Uzasadnienie wyboru próby powinno odnosić się do celów i hipotez badania.
- W aneksie należy zamieścić zastosowane narzędzie badawcze (scenariusz/kwestionariusz wywiadu).
Rekomendacje dotyczące badań z wykorzystaniem metod ilościowych
- Liczebność próby badawczej powinna wynosić co najmniej 100 respondentów. W uzasadnionych przypadkach (duże zróżnicowanie zjawisk, wysoki wymagany poziom precyzji) minimalna liczebność próby może być zwiększona.
- W pracy należy szczegółowo opisać metody doboru próby oraz charakterystykę zastosowanej próby badawczej (uwzględniając demografię i inne istotne cechy respondentów). Uzasadnienie wyboru próby powinno odnosić się do celów i hipotez badania.
- W aneksie należy dodać narzędzie badawcze (np. kwestionariusz ankiety).
Rekomendacje dotyczące analizy materiałów zastanych
- Praca powinna jasno zdefiniować kryteria doboru materiałów (korpus badawczy). Należy opisać sposób tworzenia korpusu (np. dobór losowy, celowy).
- Przy badaniu ilościowym wielkość korpusu wyjściowego powinna wynikać z wielkości badanej populacji.
- Dane źródłowe powinny być opisane (z podaniem typu dokumentu, autor/autorka, źródła, daty publikacji itp.) tam gdzie to możliwe.
Triangulacja metod badawczych
- W pracy licencjackiej dopuszcza się stosowanie triangulacji metod badawczych, czyli łączenia podejść jakościowych i ilościowych oraz analizy danych zastanych.
- Praca powinna zawierać uzasadnienie metodologiczne, w którym student/studentka wyjaśnia zasadność połączenia różnych metod i wskazuje ich komplementarność wobec celów badawczych.
- Zastosowana triangulacja powinna służyć wzajemnej weryfikacji oraz pogłębieniu wyników badań, umożliwiając wszechstronne ujęcie badanego zjawiska przy zachowaniu wysokich standardów metodologicznych i etycznych badań społecznych.
- Student/studentka zobowiązany(a) jest do szczegółowego opisania każdej z zastosowanych metod i technik badawczych, uzasadnienia ich wyboru oraz wskazania, w jaki sposób wzajemnie się one uzupełniają i przyczyniają się do realizacji celów badawczych.
- W przypadku łączenia metod jakościowych i ilościowych konieczne jest wykazanie, że każde z podejść spełnia odpowiednie kryteria jakości badań (rzetelność i trafność dla metod ilościowych; wiarygodność, transferowalność i autentyczność dla metod jakościowych).