Kto może zarejestrować się przez system IRK?
Internetowa Rejestracja Kandydatów (IRK) jest dostępna dla osób, które posiadają jedno z poniższych świadectw maturalnych: nową maturę (od 2005 roku), starą maturę (do 2004 roku), Maturę Międzynarodową (IB), Maturę Europejską (EB) lub maturę zagraniczną.

Czy można zarejestrować się na więcej niż jeden kierunek studiów?
Tak, kandydaci mogą zarejestrować się na dowolną liczbę kierunków studiów oferowanych przez Uniwersytet w Białymstoku. W przypadku, gdy wyniki egzaminów maturalnych nie są jeszcze znane, należy wybrać zdawany przedmiot i wstawić wynik "0". Po otrzymaniu wyników, należy je zaktualizować w systemie IRK.

Jakie są koszty rekrutacji?
Opłata rekrutacyjna za jeden kierunek studiów wynosi 85 zł.

Czy opłata rekrutacyjna musi zostać uiszczona z rachunku bankowego należącego do kandydata?
Opłatę rekrutacyjną można uiścić z dowolnego konta bankowego, pod warunkiem, że zostanie ona prawidłowo zidentyfikowana w systemie IRK za pomocą indywidualnego numeru konta przypisanego do kandydata.

Kiedy rozpocznie się rejestracja internetowa?
Rejestracja w systemie IRK rozpocznie się 1 czerwca.

Kiedy należy uiścić opłatę rekrutacyjną?
Opłatę rekrutacyjną należy dokonać po zakończeniu procesu rejestracji, najpóźniej w dniu określonym w harmonogramie rekrutacji jako ostatni dzień jej wniesienia. Kandydaci rejestrujący się ostatniego dnia muszą uiścić opłatę tego samego dnia. Po zaksięgowaniu wpłaty, należy przypisać ją do wybranego kierunku studiów.

Czy po wniesieniu opłaty rekrutacyjnej i przypisaniu jej do kierunku studiów, można zmienić wybrany kierunek?
Tak, można zmienić wybrany kierunek studiów na koncie w systemie IRK do ostatniego dnia rejestracji.

Jakie kroki należy podjąć, aby zarejestrować się na studia?
Aby zarejestrować się, kandydat musi założyć konto w systemie IRK, wypełnić i zatwierdzić ankietę osobową. Rejestracja będzie uznana za ważną, jeśli kandydat poda wszystkie wymagane, prawdziwe dane, wybierze odpowiedni kierunek oraz formę studiów, dokona opłaty rekrutacyjnej i otrzyma na swoim koncie potwierdzenie wpływu tej opłaty.

Czy można mieć więcej niż jedno konto w systemie IRK?
Nie, system IRK pozwala na utworzenie jednego konta na podstawie identyfikatora PESEL, który jest jednocześnie loginem.

Jakie przedmioty są brane pod uwagę w procesie rekrutacyjnym?
W zależności od rodzaju matury, do procesu rekrutacyjnego brane są wyniki z następujących przedmiotów:

  • Nowa matura: dowolny język obcy nowożytny, historia, język polski, wiedza o społeczeństwie – poziom podstawowy lub rozszerzony.
  • Matura Międzynarodowa (IB): historia, język polski, język łaciński, matematyka (poziom niższy lub wyższy).
  • Matura Europejska (EB): dowolny język obcy nowożytny, historia, język polski – poziom niższy (SL) lub poziom wyższy (HL)
  • Stara matura: dowolny język obcy nowożytny, historia, język polski, wiedza o społeczeństwie.
  • Matura zagraniczna: dowolny język obcy nowożytny, historia, język polski, wiedza o społeczeństwie.

Jakie są limity miejsc na poszczególne kierunki studiów?

  • Socjologia I stopnia - 60 miejsc
  • Socjologia II stopnia - 30 miejsc

Jakie zasady obowiązują przy przeliczaniu punktów z matury?

  • Nowa matura: Wynik procentowy z przedmiotu mnożony jest przez odpowiedni współczynnik w zależności od poziomu (podstawowy: 0,65, rozszerzony: 1,0, dwujęzyczny: 1,3).
  • Stara matura: Oceny z egzaminu przeliczane są na punkty według skali 6-stopniowej lub 4-stopniowej.
  • Matura Międzynarodowa (IB): Wyniki przedmiotów rozszerzonych (HL) i podstawowych (SL) są przeliczane na punkty według ustalonych zasad.
  • Matura Europejska (EB): Oceny z przedmiotów rozszerzonych i podstawowych przeliczane są na punkty według ustalonych zasad.

Co zrobić, jeśli kandydat nie otrzymał jeszcze świadectwa dojrzałości?
W etapie rejestracji wystarczy wpisać rok matury. Numer świadectwa dojrzałości należy uzupełnić po jego otrzymaniu.

Jakie dokumenty należy dostarczyć do komisji rekrutacyjnej?
Kandydat musi dostarczyć:

  • Oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości,
  • Dowód tożsamości kandydata,
  • Zgodę rodziców na podjęcie studiów (jeśli kandydat jest niepełnoletni),
  • Pełnomocnictwo (jeśli dokumenty są dostarczane przez osobę trzecią).

Gdzie należy składać dokumenty?
Dokumenty należy składać w dziekanacie Wydziału Socjologii - ul. Plac NZS 1 pok. 106

Czy dokumenty mogą być przesyłane pocztą?
Preferowaną formą dostarczenia dokumentów jest ich osobiste złożenie w komisji rekrutacyjnej. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest przesłanie dokumentów pocztą, jednak wiąże się to z pewnym ryzykiem opóźnień i błędów formalnych.

Kiedy kandydat dowiaduje się o wynikach rekrutacji?
Wyniki rekrutacyjne zostaną ogłoszone na indywidualnym koncie kandydata w systemie IRK 14 lipca 2025 roku.

Czy można złożyć odwołanie od decyzji odmownej?
Tak, istnieje możliwość odwołania od decyzji odmownej do Rektora w przypadku naruszenia zasad rekrutacji. Odwołanie należy złożyć w komisji rekrutacyjnej.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.