moduły

30.09.2024

MODUŁ 1

Dr Emilia Kramkowska, dr Katarzyna Sztop-Rutkowska

Opis:  

Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania innowacji społecznych dla osób starszych. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się.  

Dodatkowo Studenci i Studentki będą mogli wykorzystać w praktyce wiedzę i umiejętności prowadzenia badań socjologicznych i analizę danych zastanych. Ważnym elementem zajęć będzie testowanie zaprojektowanych rozwiązań przy udziale osób starszych, co pozwoli uzyskać realną informację zwrotną na temat zaprojektowanych rozwiązań.    

 

Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury.  

 

Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia. 

 

Nazwa przedmiotu nr 1: Podstawy socjologii starości i ludzi starych – 16 godzin  

 

  1. Starość, starzenie się, ludzie starzy, starzenie się demograficzne populacji – teoretyczne osadzenie zagadnienia  
  1. Problemy i potrzeby ludzi starych wyzwaniem społecznym  
  1. Srebrna gospodarka i funkcjonowanie srebrnego rynku – wybrane zagadnienia  
  1. Sekret Blue Zones, czyli o uwarunkowaniach długiego życia  

 

 Nazwa przedmiotu nr 2 - Senior insight: diagnozowanie potrzeb dla innowacji – 16 godzin  

  1. Zrozumienie design thinking i jego zastosowania w temacie potrzeb osób starszych  
  • Wprowadzenie do metodologii design thinking. 
  • Przykłady zastosowania design thinking w projektowaniu dla seniorów. 
  • Określenie pojęcia innowacji społecznej 

 

  1. Planowanie badań 
  • Określenie tematu badawczego  
  • Definiowanie celów i pytania badawczego. 
  • Wybór metod zbierania danych: wywiady, obserwacje. 
  • Dobór osób do badania  
  • Desk Research 

 

  1. Analiza danych zastanych 
  • Analiza danych zastanych na wybrany temat 
  • Określenie głównych hipotez i kierunków badań terenowych 
  1. Przygotowanie narzędzi badawczych 
  • Projektowanie wywiadów, dyspozycji do obserwacji. 
  • Trening przeprowadzania wywiadów i technik obserwacyjnych. 
  1. Przeprowadzanie wywiadów
  • Wywiady z seniorami oraz kluczowymi interesariuszami. 
  • Obserwacje w miejscach często odwiedzanych przez seniorów (np. kluby seniora, parki). 
  1. Analiza danych
  • Wstępne wnioski i identyfikacja wzorców z danych terenowych. 
  • Agregacja z analizą danych zastanych. 
  • Identyfikacja kluczowych potrzeb i problemów seniorów. 
  1. Przygotowanie prezentacji wyników badań
  • Opracowanie wniosków do wykorzystania w projektach design thinking. 
  • Przygotowanie prezentacji dla grup projektowych i interesariuszy. 
  1. Prezentacja wyników i dyskusja
  • Prezentacja wniosków z badań. 
  • Dyskusja na temat wpływu wyników na projektowanie rozwiązań dla seniorów. 
  • Omówienie możliwych kierunków projektowanie na zajęciach 3. 

 

 

Zajęcia 3  

Design Thinking w praktyce. Projektowanie innowacji społecznych dla osób starszych - 16 godzin 

  1. Powiązanie diagnozy z zajęć 2 z procesem projektowania (1 godz.) 
  2. Projektowanie usług/ produktów dla osób starszych metodą Design Thinking 

-  empatyzacja na podstawie diagnozy (3 godz.) 

-  definiowanie wzywania (1 godz) 

-  sesja twórcza (3 godz.) 

-  prototypowanie (3 godz.) 

- testowanie z udziałem potencjalnym użytkowników (3 godz.) 

- prezentacja finalnego projektu  (2 godz.) 

 

Zajęcia mają charakter praktyczny i będą prowadzone w oparciu o metodę Design Thinking. Dodatkowo Studenci i Studentki będą mogli wykorzystać w praktyce wiedzę i umiejętności prowadzenia badań socjologicznych i analizę danych zastanych. Ważnym elementem zajęć będzie testowanie zaprojektowanych rozwiązań przy udziale osób starszych, co pozwoli uzyskać realną informację zwrotną na temat zaprojektowanych rozwiązań.    

 

Metody dydaktyczne: 

  • Projekty grupowe 
  • Studia przypadków 
  • Warsztaty 
  • Prezentacje 
  • Dyskusje grupowe 

 

Efekty uczenia się: 

Student/ka: 

  • Potrafi wyjaśnić pojęcia związane ze starzeniem się ludności, srebrną gospodarką i projektowaniem uniwersalnym 
  • Potrafi rozpoznawać wyzwania i możliwości związane ze starzeniem się ludności 
  • Umie stosować narzędzia i techniki design thinking do projektowania dla osób starszych 

 

Adresaci: 

Moduł przeznaczony jest dla studentów/ek zainteresowanych zagadnieniami związanymi z projektowaniem uniwersalnym, myśleniem projektowym (design thinking) i starzeniem się ludności. 

MODUŁ 2

Nazwa modułu: Człowiek i przestrzeń

Koordynatorki: dr Małgorzata Dziekońska, dr Urszula Abłażewicz

Opis modułu: Moduł dotyczy relacji człowiek - przestrzeń i ma na celu rozpoznanie tych relacji, tego co się na nie składa oraz okoliczności, które je kształtują. W ramach modułu będziemy analizować m. in. funkcje przestrzeni i miejsca, doświadczanie przestrzeni i działania w niej podejmowane, rolę miejsca w kształtowaniu tożsamości człowieka, różne znaczenia przestrzeni i miejsca, zwłaszcza w globalnym świecie nacechowanym mobilnością przestrzenną i rozwojem technologii informacyjnych.

Moduł składa się z trzech uzupełniających się przedmiotów, z których każdy eksploruje  inne aspekty wspomnianych relacji. Wszystkie przedmioty zawierają komponent praktyczny w postaci „mini projektów” realizowanych przez uczestniczki i uczestników zajęć z wykorzystaniem metodologii badań jakościowych.

Przedmioty (3 x 16 godz. laboratorium):

  1. Wprowadzenie do socjologii przestrzeni, dr Urszula Abłażewicz - w ramach przedmiotu poznamy podstawowe kategorie i metody socjologicznej analizy przestrzeni z uwzględnieniem takich zagadnień jak: formy przestrzeni, organizacja przestrzeni a relacje społeczne, granice w przestrzeni, przestrzenny kontekst zróżnicowania społecznego i nierówności, zmysłowy odbiór przestrzeni, społeczne aspekty projektowania przestrzeni. Nasze rozważania i zadania praktyczne realizowane w ramach zajęć będą skoncentrowane na analizie przestrzeni miejskiej.
  2. Niemobilność i przywiązanie do miejsca, dr Małgorzata Dziekońska – przedmiot skupia się na cechach miejsca, jego mieszkańcach i doświadczaniu miejsca w kontekście ciągłego w nim zamieszkiwania /braku mobilności; omawiane będą m. in. takie kategorie jak zakorzenienie, przywiązanie, przynależność do miejsca, tożsamość miejsca czy dom. W ramach tego przedmiotu studentki i studenci będą realizować projekty skoncentrowane na relacjach osób niemobilnych z ich miejscem zamieszkania.
  3. Mobilność i relacje migrantów z miejscem, dr Małgorzata Dziekońska – przedmiot koncentruje się na relacjach migrantów z miejscem tj. z  miejscem wysyłającym i przyjmującym; omawiane będą m. in. domy migrantów (powrotnych) ale też nie-dom i nie-miejsce. W ramach tego przedmiotu studentki i studenci również zrealizują mikro projekt badawczy, tym razem z osobami, które przyjechały do Białegostoku.

Podstawą zaliczenia będą projekty realizowane przez uczestniczki i uczestników zajęć (mikro projekty badawcze, zadania praktyczne realizowane na zajęciach) a ponadto znajomość literatury obowiązkowej przypisanej do modułu oraz aktywny udział w zajęciach.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.