MODUŁ 1
Dr Emilia Kramkowska, dr Katarzyna Sztop-Rutkowska
Opis:
Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania innowacji społecznych dla osób starszych. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się.
Dodatkowo Studenci i Studentki będą mogli wykorzystać w praktyce wiedzę i umiejętności prowadzenia badań socjologicznych i analizę danych zastanych. Ważnym elementem zajęć będzie testowanie zaprojektowanych rozwiązań przy udziale osób starszych, co pozwoli uzyskać realną informację zwrotną na temat zaprojektowanych rozwiązań.
Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury.
Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia.
Nazwa przedmiotu nr 1: Podstawy socjologii starości i ludzi starych – 16 godzin
Nazwa przedmiotu nr 2 - Senior insight: diagnozowanie potrzeb dla innowacji – 16 godzin
Zajęcia 3
Design Thinking w praktyce. Projektowanie innowacji społecznych dla osób starszych - 16 godzin
- empatyzacja na podstawie diagnozy (3 godz.)
- definiowanie wzywania (1 godz)
- sesja twórcza (3 godz.)
- prototypowanie (3 godz.)
- testowanie z udziałem potencjalnym użytkowników (3 godz.)
- prezentacja finalnego projektu (2 godz.)
Zajęcia mają charakter praktyczny i będą prowadzone w oparciu o metodę Design Thinking. Dodatkowo Studenci i Studentki będą mogli wykorzystać w praktyce wiedzę i umiejętności prowadzenia badań socjologicznych i analizę danych zastanych. Ważnym elementem zajęć będzie testowanie zaprojektowanych rozwiązań przy udziale osób starszych, co pozwoli uzyskać realną informację zwrotną na temat zaprojektowanych rozwiązań.
Metody dydaktyczne:
Efekty uczenia się:
Student/ka:
Adresaci:
Moduł przeznaczony jest dla studentów/ek zainteresowanych zagadnieniami związanymi z projektowaniem uniwersalnym, myśleniem projektowym (design thinking) i starzeniem się ludności.
MODUŁ 2
Nazwa modułu: Człowiek i przestrzeń
Koordynatorki: dr Małgorzata Dziekońska, dr Urszula Abłażewicz
Opis modułu: Moduł dotyczy relacji człowiek - przestrzeń i ma na celu rozpoznanie tych relacji, tego co się na nie składa oraz okoliczności, które je kształtują. W ramach modułu będziemy analizować m. in. funkcje przestrzeni i miejsca, doświadczanie przestrzeni i działania w niej podejmowane, rolę miejsca w kształtowaniu tożsamości człowieka, różne znaczenia przestrzeni i miejsca, zwłaszcza w globalnym świecie nacechowanym mobilnością przestrzenną i rozwojem technologii informacyjnych.
Moduł składa się z trzech uzupełniających się przedmiotów, z których każdy eksploruje inne aspekty wspomnianych relacji. Wszystkie przedmioty zawierają komponent praktyczny w postaci „mini projektów” realizowanych przez uczestniczki i uczestników zajęć z wykorzystaniem metodologii badań jakościowych.
Przedmioty (3 x 16 godz. laboratorium):
Podstawą zaliczenia będą projekty realizowane przez uczestniczki i uczestników zajęć (mikro projekty badawcze, zadania praktyczne realizowane na zajęciach) a ponadto znajomość literatury obowiązkowej przypisanej do modułu oraz aktywny udział w zajęciach.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.