Oferta kursu R

15.05.2025

Analiza danych sondażowych na przykładzie Europejskiego Sondażu Społecznego.

 

Opis kursu

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z badaniem Europejskiego Sondażu Społecznego (ESS) oraz z możliwościami analitycznymi związanymi z wykorzystaniem danych z tego badania i innych tego typu projektów. Europejski Sondaż Społeczny jest międzynarodowym akademickim projektem badawczym. W ramach ESS regularnie prowadzone są badania sondażowe równolegle w ponad trzydziestu krajach europejskich. ESS dostarcza danych na temat postaw i zachowań mieszkańców Europy w najważniejszych kwestiach społeczno-politycznych. Badanie prowadzone jest nieprzerwanie od 2002 roku, a kolejne rundy badania realizowane są co dwa lata. Dane ESS pozwalają zarówno na prowadzenie porównań międzykrajowych, jak i na śledzenie zmian postaw oraz zachowań w czasie. Dane ze wszystkich rund badania ESS udostępniane są bezpłatnie naukowcom i studentom. Polska uczestniczy w badaniu ESS od początku.

Proponowany kurs skierowany jest do zainteresowanych studentek i studentów studiów doktoranckich szkół doktorskich nauk społecznych, w szczególności z takich dyscyplin naukowych jak nauki polityczne, socjologia, ekonomia czy psychologia. W kursie będą mogli również wziąć udział pracownicy naukowi zatrudnieni na stanowiskach asystentów, adiunktów czy profesorów.

W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się z założeniami badania ESS, zawartością kwestionariusza oraz zastosowaną metodologią gromadzenia danych.W dalszej części kursu słuchaczki i słuchacze poznają środowisko pakietu statystycznego R. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest R i jakie są jego podstawowe cechy. Nauczą się m.in. samodzielnie importować dane do środowiska R, poznają narzędzia pozwalające na orientację w zbiorze oraz elementarne techniki przetwarzania danych. W kolejnej części kursu uczestnicy będą wykonywać zadania z zakresu statystyki opisowej jednej zmiennej, a także analizy zależności między wieloma zmiennymi. Poznają również zastosowania grafiki statystycznej jako formy wizualizacji wyników analiz.

 

Format kursu:

Jednodniowe szkolenie stacjonarne. Wymagany jest osobisty udział w szkoleniu. Organizatorzy nie przewidują formuły hybrydowej. Maksymalna wielkość grupy wynosi 20 osób.

 

 

Ramowy program kursu

 

10.00- 10.30     Prezentacja Europejskiego Sondażu Społecznego i możliwości analitycznych związanych z danymi ESS

10.30 – 11.30   Wprowadzenie do środowiska R

11.30-11.45      Przerwa kawowa

11.45 – 13.00   Import danych ESS do środowiska R, właściwości zbiorów danych w środowisku R, podstawowe transformacje danych

13.00 – 14.00   Przerwa obiadowa

14.00 – 15.20   Wizualizacja danych

15.20 – 15.35   Przerwa kawowa

15.35 – 17.00   Analiza zależności dwuzmiennowych.

 

Wymagania wobec uczestników kursu:

Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość technik statystycznych ani pakietu statystycznego R. Uczestnicy zobowiązani są przyjść na zajęcia z własnym laptopem, na którym zainstalowany jest pakiet statystyczny R oraz jego graficzny interfejs, RStudio. Zarówno R, jak i RStudio to darmowe oprogramowanie – szczegóły techniczne związane z instalacją zostaną przekazane uczestnikom po zarejestrowaniu się na kurs.

 

Koszt:

Szkolenie jest bezpłatne dla uczestników. Zespół ESS zapewni instruktorów, materiały dla uczestników oraz poczęstunek. Konieczna jest współpraca ze strony szkół doktorskich w zakresie lokalnej logistyki (zorganizowanie sali i cateringu).

 

 

 

Prowadzący kurs:

Dr Kamil Filipek – socjolog, data scientist z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jego zainteresowania naukowe obejmują kapitał społeczny, sieci społeczne, sztuczną inteligencję oraz metodologię badań. Staż podoktorski odbył w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW. Programuje w R i Pythonie. Specjalizuje się w uczeniu głębokim w obszarze przetwarzania języka naturalnego (NLP). Kierownik projektów badawczych finansowanych ze źródeł NCN oraz POIR. Autor publikacji w czasopismach krajowych oraz zagranicznych m.in. Studiach Socjologicznych, Polish Sociological Review, Journal of Consumer Affairs, Baltic Journal of Economics, PlosONE. Granty edukacyjno-badawcze realizował na Uniwersytecie w Tartu (Estonia) oraz w Luxembourg Institute of Social and Economic Research (LISER). Współzałożyciel i pierwszy przewodniczący Sekcji Socjologii Cyfrowej PTS. Od 2022 roku pełni funkcję Dyrektora Centrum Sztucznej Inteligencji i Modelowania Komputerowego UMCS.

 

Organizator kursu:

 

Dr Michał Kotnarowski - socjolog i politolog zatrudniony w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk na stanowisku adiunkta. Jego zainteresowania badawcze obejmują zachowania wyborcze, stratyfikację społeczną, kulturę polityczną oraz metodologię badań społecznych. Jest autorem i współautorem kilku książek oraz kilkunastu artykułów. Publikował m.in. w Party Politics, Electoral Studies, European Sociological Review, a także w Studiach Socjologicznych i Studiach Politycznych. Jest związany z Graduate School of Social Research przy IFIS PAN jako instruktor zajęć z zastosowania metod ilościowych w naukach społecznych. Wykładał metody ilościowe w Niemczech (Uniwersytet w Bambergu), Belgii (Université Catholique de Louvain), Czechach (Uniwersytet Masaryka w Brnie), Litwie (Uniwersytet Wileński), Słowenii (Uniwersytet Lublański) oraz USA (Ohio State University). Stypendysta Narodowego Centrum Nauki oraz Accademia Nazionale dei Lincei. Członek redakcji czasopisma Kultura i Społeczeństwo. Od 2021 roku pełni funkcję Narodowego Koordynatora dla Polski projektu Europejski Sondaż Społeczny.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.