ŻUBROFFKA 2014

26.11.2014

IX ŻUBROFFKA logoŻUBROFFKA Special: Wschód kobiet/Eastern Women
3/12/2014 godz. 12:00
Instytut Socjologii UwB
Plac Uniwersytecki 1
sala/room 35B
wstęp wolny/admission free


Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA odbywa się w Białymstoku od 2006 roku. Podczas festiwalu, o nagrody w sześciu konkursach walczy kilkadziesiąt – wyselekcjonowanych spośród ponad tysiąca – filmów z całego świata. Są to konkursy: Okno na Wschód (filmy z Europy Środkowo-Wschodniej), Cały ten Świat (dzieła twórców z reszty świata), Amatorzy, Studenci i Niezależni (filmy z Polski) oraz Kids (filmy dla dzieci oceniane przez dzieci). Wśród startujących w konkursach filmowców przyznawanych jest kilkanaście nagród, w tym GRAND PRIX Festiwalu (2.000 euro), będąca szansą na światową dystrybucję filmu przez ShortsTV. Nagrody przyznaje międzynarodowe jury.

Odbywająca się zawsze w grudniu ŻUBROFFKA, to nie tylko pokazy konkursowe, ale także pokazy specjalne, prezentujące m.in. mniej znane kinematografie narodowe (np. karaibską, lapońską, czy australijską). W ramach festiwalu mają także miejsce warsztaty (filmowe, dziennikarskie, etc.), wystawy komiksu i fotografii, spotkania z twórcami, panele dyskusyjne oraz koncerty. Festiwal odwiedza duża liczba filmowców, muzyków, fotografów, widzów z Polski i świata – każda edycja impreza przyciąga średnio kilka tysięcy widzów.
Organizatorem imprezy jest Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG".
Więcej: www.zubroffka.pl

Wybór krótkometrażowych filmów z Europy Środkowej i Wschodniej, których wspólnym mianownikiem są ich bohaterki i tocząca się wokół nich dyskusja na temat współczesnej (wschodniej) kobiecości.
A selection of short films from Central and Eastern Europe presenting the contemporary image of femineity in this part of the world.

Paradoksalnie, w krajach byłego bloku wschodniego, gdzie o równouprawnieniu mówiono głośno, kobiety rzadko stawały za kamerą. Od kilku(nastu) lat reżyserek w tej części Europy przybywa, więcej jest też bohaterek filmowych, na które patrzymy nie tylko z perspektywy „męskiego spojrzenia". To kobiety młode i stare, silne i wrażliwe, marzycielki i realistki. Pojawiają się tematy macierzyństwa, siostrzeństwa, poświęcenia ale też zazdrości i rywalizacji pomiędzy kobietami.
To tylko kilka tematów prezentowanych filmów, podważających utrwalone społecznie postrzeganie kobiet oraz rozprawiających się z mitami. To problemy uniwersalne czy typowe dla mieszkanek tej części Europy? Ich historie oraz miejsca, w których zostały osadzone, stanowią tło, na którym kobiety przedstawiane są jako pełnoprawne bohaterki. Tytułowa „Siłaczka" – twarda kulturystka, wychodzi daleko poza stereotyp kobiecości. „Valami kék" to opowieść o szkolnych przyjaciółkach, zazdrości i zemście. Animacja „Birth" mierzy się z tematem ciąży i macierzyństwa. Siedemnastoletnia Amina panicznie boi się tego, co ją czeka... Tony („Trains") to 45-letnia matka, która zrobi wszystko, by uszczęśliwić swoje dziecko. Katia („Just the way it is...") zabierze nas w podróż koleją transsyberyjską, dając lekcję życia i podejmowania decyzji, a czekająca na swojego „rycerza" bohaterka „Sneh", zburzy w końcu iluzję, w której żyła i dokona w sobie przemiany.

Paradoxically, in former Eastern bloc countries, where gender equality was always talked about loud, women hardly ever stood behind the camera. Nowadays, we have a larger number of female film directors in this part of Europe, and also a profusion of heroines who are looked at not just from a male perspective. These women are young and old, strong and sensitive, daydreaming and down-to-earth. We enter their worlds of motherhood, sisterhood and sacrifice, but also jealousy and rivalry.These are just a few topics of the selected films, undermining established social perceptions and dissecting myths about womankind. Are these problems universal or just local? The stories and places in which they are embedded constitute a natural background for portraying women as full-fledged heroines. "Something Blue" is about jealousy and revenge. Animated "Birth" comes to grips with teenage pregnancy and motherhood. In "Trains" a 45-year-old mother will do anything to make her child happy. "Strongwoman", a bodybuilding goddess, goes far beyond the stereotype of femininity. Katia in "Just the Way It Is ..." takes us on the Trans-Siberian Railway journey, giving a lesson of life and decision-making. The heroine of "Snow" waits for her prince charming but eventually destroys the illusion she used to live in and undergoes transition.

Program pokazu:

silaczka

Siłaczka, reż./dir. Aleksander Pawluczuk, Poland 2012, 7'

SOMETHING BLUE

Valami kék, reż./dir. Virág Zomborácz, Hungary 2011, 15'

birth

Birth, reż./dir. Signe Baumane, USA/Italy 2009, 12'

Trains Stills

Trains, reż./dir. Pavel G. Vesnakov, Bulgaria 2011, 17'

soul

Just the way it is..., reż./dir. Bernadett Tuza-Ritter, Russia 2013, 13'

snow

Sneh, reż./dir. Ivana Šebestová, Slovakia 2013, 18'

Gość pokazu: Ela Wtulich - short film programmer CinEast Central Eastern European Film Festival

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.